ЩОДО ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ САМОЗАЙНЯТИХ ОСІБ ЗА НЕВЕДЕННЯ (НЕНАЛЕЖНЕ ВЕДЕННЯ) КНИГИ ОБЛІКУ ДОХОДІВ ТА ВИТРАТ
Відповідно до п. 178.6 ст.178 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, зобов’язані вести облік доходів і витрат від такої діяльності. Форма такого обліку та порядок його ведення визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує, державну податкову і митну політику. Зокрема, форма Книги, яку ведуть фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, та Порядок її ведення затверджені наказом Міндоходів України від 16.09.2013 № 481.
Згідно зі ст. 121 ПКУ ненадання платником податків контролюючим органам оригіналів документів чи їх копій при здійсненні податкового контролю у випадках, передбачених ПКУ, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 510 гривень.
Ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке саме порушення, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 гривень.
Крім того, статтею 164 прим. 1 Кодексу України про адміністративні правопорушення від 17 грудня 1984 року № 8073-Х зі змінами та доповненнями визначено, що неведення обліку або неналежне ведення обліку доходів і витрат громадянами, для яких законами України встановлено обов’язкову форму обліку, тягне за собою попередження або накладення штрафу у розмірі від трьох до восьми неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
ЧИ СПЛАЧУВАТИ ЄДИНИЙ ПОДАТОК ТА ЄДИНИЙ СОЦІАЛЬНИЙ ВНЕСОК ЗА ПЕРІОД ВІДПУСТКИ
Платники єдиного податку першої і другої груп сплачують цей податок шляхом здійснення авансового внеску не пізніше 20 числа (включно) поточного місяця. Такі платники можуть здійснити сплату єдиного податку авансовим внеском за весь податковий (звітний) період (квартал, рік), але не більш як до кінця поточного звітного року.
Нарахування авансових внесків для платників єдиного податку першої і другої груп здійснюється контролюючими органами на підставі заяви такого платника щодо розміру обраної ставки єдиного податку, заяви щодо періоду щорічної відпустки та/або заяви щодо терміну тимчасової втрати працездатності.
Платники єдиного податку першої і другої груп, які не використовують працю найманих осіб, звільняються від сплати єдиного податку протягом одного календарного місяця на рік на час відпустки, а також за період хвороби, підтвердженої копією листка (листків) непрацездатності, якщо вона триває 30 і більше календарних днів (п. 295.5 ст. 295 Податкового кодексу). Інформація про період щорічної відпустки і терміни тимчасової втрати працездатності з обов’язковим додаванням копії листка непрацездатності подається за заявою у довільній формі (пп. 298.3.2 п. 298.3 ст. 298 Кодексу).
Платники єдиного податку першої і другої груп, які не використовують працю найманих осіб, звільняються від сплати єдиного податку протягом одного календарного місяця на рік на час відпустки, а також за період хвороби, підтвердженої копією листка (листків) непрацездатності, якщо вона триває 30 і більше календарних днів (п. 295.5 ст. 295 Податкового кодексу). Інформація про період щорічної відпустки і терміни тимчасової втрати працездатності з обов’язковим додаванням копії листка непрацездатності подається за заявою у довільній формі (пп. 298.3.2 п. 298.3 ст. 298 Кодексу).
Крім того, платники єдиного податку першої і другої груп сплачують єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – ЄВ) за себе - до 19 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується ЄВ. У разі якщо останній день строку сплати ЄВ припадає на вихідний або святковий день, останнім днем строку сплати ЄВ вважається перший робочий день, що настає за вихідним або святковим днем.
Суми для сплати ЄВ платники визначають самостійно для себе, але не більше максимальної величини бази нарахування ЄВ, встановленої Законом України від 08.07.2010 р. № 2464 «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування». При цьому сума ЄВ не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску (п. 3 частини першої ст. 7 цього Закону).
Фізичні особи - підприємці, які обрали спрощену систему оподаткування, сплачують єдиний внесок за періоди незалежно від того, отримували вони дохід у цей період чи ні. Виключенням є фізичні особи - підприємці, які обрали спрощену систему оподаткування, за умови, що вони отримують пенсію за віком або є особами з інвалідністю, або досягли віку, встановленого ст. 26 Закону України від 09.07.2003 р. № 1058-IV «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», та отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу.
Звільнення від сплати ЄСВ на період відпустки чинним законодавством не передбачено.
15 червня - граничний термін переходу на спрощену систему оподаткування!
Пологівська ОДПІ нагадує, що суб’єкти господарювання, які бажають з 1 липня поточного року перейти на сплату єдиного податку або змінити групу єдиного податку, повинні не пізніше, ніж за 15 календарних днів до початку наступного кварталу подати до Центру обслуговування платників заяву встановленої форми про право застосування спрощеної системи оподаткування. Граничний термін подання заяви – 15 червня 2018 року.
Крім цього, платники єдиного податку, які бажають відмовитися від застосування спрощеної системи оподаткування, повинні не пізніше, ніж за 10 днів до початку нового календарного кварталу подати до Центру обслуговування платників заяву про відмову від спрощеної системи оподаткування. Граничний строк подання такої заяви – 20 червня 2018 року.
До уваги страхувальників! Зміни до Порядку обліку платників єдиного внеску.
Пологівська ОДПІ повідомляє, що 08.06.2018 набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 29.03.2018 № 393 «Про затвердження Змін до Порядку обліку платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (длі – наказ № 393), зареєстрований в Міністерстві юстиції України 24.04.2018 за № 498/31950.
Наказом № 393 відповідно до статей 5, 16, 19 Закону України від 08.07.2010 № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» зі змінами та доповненнями затверджено Зміни до Порядку обліку платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.11.2014 № 1162 (далі – Порядок), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.12.2014 за № 1553/26330 (зі змінами), зокрема:
- Порядок доповнено новим додатком № 2 – «Заявою про взяття на облік платника єдиного внеску (члена фермерського господарства)» (№ 12-ЄСВ);
- викладено у новій редакції Повідомлення про взяття на облік платника єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок), на якого не поширюється дія Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» (форма № 2-ЄСВ);
- у разі внесення змін до даних, що вказуються у Повідомленні за формою № 2-ЄСВ (найменування, прізвище, ім'я, по батькові, місцезнаходження, місце проживання платника єдиного внеску, контролюючого органу, в якому платник єдиного внеску перебуває на обліку тощо) повідомлення за формою № 2-ЄСВ підлягає заміні у контролюючому органі.
Для отримання нового повідомлення платник єдиного внеску подає до контролюючого органу заяву із зазначенням причин заміни та старе повідомлення.
Контролюючий орган протягом двох робочих днів після такого звернення видає (надсилає) платнику єдиного внеску нове повідомлення.
- Порядком також встановлено: якщо контролюючими органами при здійсненні своїх функцій за результатами перевірок та звірок, або на підставі інформації від третіх осіб, або на підставі даних інших державних органів чи відповідних державних реєстрів встановлено, що відокремлений підрозділ іноземної компанії, організації включений до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України та при цьому не перебуває на обліку у відповідному контролюючому органі, таким органом вживаються заходи щодо подання таким підрозділом документів для взяття на облік платником єдиного внеску і такий платник обліковується в контролюючому органі з ознакою «платник не подав заяви для взяття на облік».
Довідково: Наказ № 393 опубліковано в бюлетені «Офіційний вісник України» від 29.05.2018 № 41. Наказ № 393 набирає чинності через 10 днів з дня його офіційного опублікування, тобто дата набрання чинності – 08.06.2018.
Отримали від роботодавця безоплатно майно – зобов’язані сплатити ПДФО та військовий збір
Пологівська ОДПІ нагадує, що об’єктом оподаткування фізичної особи – резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід, до якого включається дохід, отриманий платником податку на доходи фізичних осіб (далі – платник ПДФО) як додаткове благо (крім випадків, передбачених ст. 165 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VІ зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) у вигляді вартості безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг), визначеної за правилами звичайної ціни, а також суми знижки звичайної ціни (вартості) товарів (робіт, послуг), індивідуально призначеної для такого платника ПДФО.
Під час нарахування (надання) доходів у будь-якій негрошовій формі базою оподаткування ПДФО є вартість такого доходу, розрахована за звичайними цінами, правила визначення яких встановлені згідно з ПКУ, помножена на коефіцієнт, який обчислюється за такою формулою:
К = 100 : (100 - Сп), де К – коефіцієнт; Сп – ставка ПДФО, встановлена для таких доходів на момент їх нарахування.
Крім того, дохід, отриманий платником ПДФО у вигляді додаткового блага, є об’єктом оподаткування військовим збором за ставкою 1,5%.
Податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника ПДФО, зобов’язаний утримувати ПДФО та військовий збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи відповідні ставки ПДФО і військового збору.
Враховуючи вищевикладене, якщо роботодавцем працівнику безоплатно передається майно, то його вартість включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу працівника як додаткове благо та оподатковується ПДФО та військовим збором на загальних підставах за ставками 18 % та 1,5 %.
Вищевказані норми норми передбачені пп. 163.1.1 ст. 163, пп. 164.2.17 «е», п. 164.5 ст. 164, пп. 168.1.1 ст. 168, пп. 1.2 п. 16¹ підрозділу 10 розділу XX ПКУ.
Використовуєте нерухоме майно з метою одержання доходу – пільги з податку на нерухомість не застосовуються!
Пологівська ОДПІ нагадує, що пп. 266.4.1. п. 266.4 ст. 266 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI із змінами та доповненнями (далі – ПКУ) визначено, що база оподаткування об’єкта/об’єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності фізичної особи платника податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, зменшується:
а) для квартири/квартир незалежно від їх кількості –– на 60 кв. метрів;
б) для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості – на 120 кв. метрів;
в) для різних типів об’єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток (у разі одночасного перебування у власності платника податку квартири/квартир та житлового будинку/будинків, у тому числі їх часток), – на 180 кв. метрів.
Таке зменшення надається один раз за кожний базовий податковий (звітний) період (рік).
Також, сільські, селищні, міські ради та ради об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, встановлюють пільги з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (далі – податок), що сплачується на відповідній території, з об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, громадських об’єднань, благодійних організацій, релігійних організацій України, статути (положення) яких зареєстровані у встановленому законом порядку, та використовуються для забезпечення діяльності, передбаченої такими статутами (положеннями) (п.п. 266.4.2 п. 266.4 ст. 266 ПКУ).
Крім цього, пп. 266.4.3 п. 266.4 ст. 266 ПКУ встановлено, що пільги з податку, передбачені підпунктами 266.4.1 та 266.4.2 п. 266.4 ст. 266 ПКУ, для фізичних осіб не застосовуються до об’єкта/об’єктів оподаткування, що використовуються їх власниками з метою одержання доходів (здаються в оренду, лізинг, позичку, використовуються у підприємницькій діяльності).
Отже, при обчисленні податку з декількох об’єктів житлової нерухомості, які перебувають у власності фізичної особи (згідно з пп. 266.7.1 п. 266.7 ст. 266 ПКУ), до об’єкта оподаткування, що використовується з метою одержання доходів, пільги, передбачені п. 266.4 ст. 266 ПКУ, не застосовуються.
Коли новостворений платник єдиного податку 3-ї групи може стати платником ПДВ
Зареєстровані в установленому законом порядку суб’єкти господарювання (новостворені), які протягом 10 днів з дня державної реєстрації подали заяву щодо обрання спрощеної системи оподаткування та ставки єдиного податку, встановленої для третьої групи, яка не передбачає сплату ПДВ, вважаються платниками єдиного податку з дня їх державної реєстрації.
У разі зміни ставки єдиного податку реєстраційна заява подається не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку календарного кварталу, в якому буде застосовуватися ставка єдиного податку, що передбачає сплату ПДВ.
Новостворена юридична особа може обрати ставку єдиного податку, що передбачає сплату ПДВ (третя група – 3%), лише після здійснення реєстрації платником ПДВ.
Тобто новостворена юридична особа може зареєструватися з дня державної реєстрації як платник єдиного податку третьої групи зі ставкою 5 % та не пізніше ніж за 15 днів до початку наступного кварталу подати заяву про перехід на сплату єдиного податку за ставкою 3 % (для третьої групи) та подати заяву на реєстрацію платником податку на додану вартість.
Порядок подання Скарги при припинення реєстрації податкових накладних
З метою уникнення випадків некоректного заповнення скарги на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі – Скарга) та забезпечення успішної її реєстрації, пропонуємо звернути увагу на зразок заповнення такої Скарги, що відповідно до вимог Порядку розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України від 21.02.2018 №117, подається в електронному вигляді.
Звертаємо увагу, що підтвердженням реєстрації в ДФС Скарги є отримання платником податків Квитанції в електронному вигляді у текстовому форматі, в якій зазначено дату та номер реєстрації відповідної скарги.
Створення та надсилання Скарги за формою J(F)1313201 забезпечено через Електронний кабінет, вхід до якого здійснюється за адресою: cabinet.sfs.gov.ua, а також через офіційний веб-портал ДФС. Також для формування Скарги платник податків самостійно на власний розсуд може обрати будь-яке програмне забезпечення, яке формує вихідний файл відповідно до затвердженого формату (стандарту).
До Скарги подаються документи про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим податковим накладним/розрахункам коригування за формою J(F)136010. Кожен документ, що додається до Скарги, надсилається окремим додатком у форматі pdf та повинен мати розмір не більше 2 мегабайт.
Не зволікайте щодо зміни реєстраційних даних!
Пологівська ОДПІ нагадує, що відповідно до вимог ст.70 Податкового кодексу України громадяни у разі зміни місця проживання зобов’язані протягом місяця подати до державної податкової інспекції заяву (форма 5-ДР) для внесення відповідних актуальних даних в Державний реєстр фізичних осіб - платників податків. Завдяки своєчасно внесеній достовірній інформації про фактичні реєстраційні дані фізичних осіб податкові повідомлення – рішення про нараховану суму земельного податку, податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, та транспортного податку обов’язково надійдуть у визначений законом термін до адресата.
У протилежному випадку громадянин може не отримати повідомлення від органу ДФС про нараховані суми податкових платежів, а відтак своєчасно виконати свій обов’язок зі сплати зазначених податків.
Щоб не потрапити у перелік податкових боржників кожному громадянину, котрий змінює свої реєстраційні дані, зокрема прізвище, ім’я, по батькові або місце проживання (реєстрації), варто невідкладно подати заяву за формою 5-ДР за місцем нової реєстрації (проживання).
Платник податків має право надіслати заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені через «Електронний кабінет»
Відповідно до п.5 Порядку взаємодії територіальних органів ДФС України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 15.12.2015 №1146, повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань у випадках, передбачених законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку (за винятком повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб, які розраховуються органом ДФС на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку), яка може бути подана до територіального органу ДФС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми протягом 1095 днів від дня її виникнення.
Пунктом 43.4 ст.43 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) передбачено, що платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів:
- на поточний рахунок платника податків в установі банку;
- на погашення грошового зобов’язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету;
- повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку.
При цьому відповідно до п.42.1.2 ст.42 ПКУ Електронний кабінет забезпечує можливість реалізації платниками податків прав та обов’язків, визначених ПКУ та нормативно-правовими актами, що прийняті на підставі та на виконання ПКУ, законами з питань митної справи, в тому числі шляхом, зокрема управління сумами помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені відповідно до положень ПКУ.
Меню «Листування з ДФС» приватної частини Електронного кабінету дозволяє надіслати лист (запит тощо) до відповідного органу ДФС.
На протязі одного робочого дня після надсилання листа до органу ДФС автора електронного листа буде повідомлено про вхідний реєстраційний номер та дату реєстрації запиту в органі ДФС, до якого даний запит направлено. Інформацію щодо отримання та реєстрації листів в органі ДФС користувач може переглянути в вкладці «Вхідні документи» меню «Вхідні/вихідні документи».
Робота у приватній частині Електронного кабінету здійснюється з використанням електронного цифрового підпису, отриманого у будь-якому Акредитованому центрі сертифікації ключів.
Вхід до Електронного кабінету здійснюється за адресою: http://cabinet.sfs.gov.ua, а також через офіційний веб-портал ДФС.
Отже, платник податків має право надіслати заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені у довільній формі через меню «Листування з ДФС» приватної частини Електронного кабінету.
Детально дізнатись про роботу Електронного кабінету можна ознайомившись з інструкцією користувача у меню Допомога відкритої частини Електронного кабінету.
З таким роз’ясненням можна ознайомитись на офіційному веб-порталі Державної фіскальної служби України у Загальнодоступному інформаційно-довідковому ресурсі (категорія 135.03).
Для платників ПДВ запроваджено новий сервіс
Для платників ПДВ запроваджено новий електронний сервіс - візуалізація повної інформації щодо податкової накладної з урахуванням всіх зареєстрованих до неї розрахунків коригування кількісних і вартісних показників.
Сервіс створений з метою недопущення платниками ПДВ помилок при складанні розрахунків коригування до податкової накладної.
Доступ до інформації надано в приватній частині (особистий кабінет) сервісу «Електронний кабінет» у розділі «ЄРПН».
За заданими параметрами пошуку податкової накладної відображається остаточний розрахунок з урахування всіх послідуючих зареєстрованих до неї розрахунків коригування по таким параметрам:
«Реєстраційний номер»; «Ознака документа (ПН-0, РК-1)»; «Номер документа»; «Дата складання документа»; «Причина коригування (РК)»; «Номер рядка ПН (номер рядка ПН, що коригується)»; «Номер рядка в xml файлі»; «Обсяги постачання без ПДВ»; «Кількість (ПН, гр.6)»; «Ціна (ПН, гр.7)»; «Зміна кількості (РК, гр.7)»; «Ціна зазначена в гр. 8 РК»; «Зміна ціни (РК гр.9)»; «Кількість зазначена в гр.10 РК»; «Код товару згідно з УКТ ЗЕД (ПН/РК)»; «Код послуги згідно ДКПП (ПН/РК)»; «Ознака імпортованого товару (ПН/РК)»; «Код ставки (ПН/РК)»; «Код одиниці виміру (ПН/РК)»; «Назва одиниці виміру»; «Зведена ПН/РК до зведеної ПН»; «Причина з якої не підлягає ненаданню отримувачу»; «Опис товару/послуги».
У разі виникнення питань з приводу користування сервісом «Електронний кабінет», платники податків мають можливість звернутися до ДФС України за телефоном: 0-800-501-007.
Лікування та медичне обслуговування за рахунок роботодавця не оподатковується податком на доходи фізичних осіб
До загального оподатковуваного доходу платника податку-фізичної особи не включаються та, відповідно, не підлягають оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб кошти або вартість майна (послуг), що надаються як допомога на лікування та медичне обслуговування платника податку або члена сім’ї фізичної особи першого ступеня споріднення, дитини, яка перебуває під опікою або піклуванням платника податку, за умови документального підтвердження витрат, пов’язаних із наданням зазначеної допомоги (у разі надання коштів), у тому числі, але не виключно, для придбання ліків, донорських компонентів, протезно-ортопедичних виробів, виробів медичного призначення для індивідуального користування інвалідів, за рахунок його роботодавця.
Зазначені норми застосовуються роботодавцем фізичної особи лише за наявності відповідних документів, які підтверджують факт проведення такого лікування та медобслуговування.
Для підтвердження фактично понесених витрат, пов’язаних з лікуванням та медичним обслуговуванням, надаються договори, що ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) і їх покупця (отримувача), платіжні та розрахункові документи тощо.
Зазначена норма передбачена п.п. 165.1.19 ст. 165 Податкового кодексу.
Перерахування до бюджету податку на доходи фізичних осіб, якщо дохід нараховується, але не виплачується
Податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов'язаний утримувати податок на доходи фізичних осіб та військовий збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку 18% та ставку військового збору 1,5%.
Якщо оподатковуваний дохід нараховується податковим агентом, але не виплачується (не надається) платнику податку, то податок, який підлягає утриманню з такого нарахованого доходу, підлягає перерахуванню до бюджету податковим агентом у строки, встановлені Податковим кодексом для місячного податкового періоду.
Такий термін для перерахування податку визначається з урахуванням десятиденного строку від фактичної дати останнього дня подання декларації за відповідний період, тобто не пізніше 30 календарних днів, наступних за місяцем нарахування доходу.
Зазначена норма передбачена п.п. 168.1.1 та п.п. 168.1.5 ст. 168 Податкового кодексу.
Оподаткування податком на доходи фізичних осіб винагороди за цивільно-правовими договорами
Суми винагород та інших виплат, нарахованих (виплачених) платнику податку відповідно до умов цивільно-правового договору (контракту) включаються до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку.
При нарахуванні доходів у вигляді винагороди за цивільно-правовими договорами за виконання робіт (надання послуг) база оподаткування визначається як нарахована сума такої винагороди.
Для доходів у вигляді суми винагород, нарахованих (виплачених) платнику податку за цивільно-правовими договорами, застосовується ставка податку на доходи фізичних осіб у розмірі 18%.
Отже база оподаткування податком на доходи фізичних осіб дорівнює нарахованим сумам таких винагород, до яких застосовується ставка 18%.
Зазначена норма передбачена п.п. 164.2.2, п. 164.6 ст. 164, п. 167.1 ст. 167 Податкового кодексу.
Якщо квартира здається власником в оренду, то пільга з податку на нерухоме майно не застосовується
Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки сплачується за об’єкти житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі за їх частки.
Оподатковується загальна площа об'єктів житлової та нежитлової нерухомості, у тому числі їх частин.
Обчислення суми податку на нерухоме майно з об'єктів житлової та нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснюється фіскальним органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості.
База оподаткування об’єкта/об’єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності фізичної особи платника податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, зменшується:
а) для квартири/квартир незалежно від їх кількості - на 60 кв. метрів;
б) для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості - на 120 кв. метрів;
в) для різних типів об’єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток (у разі одночасного перебування у власності платника податку квартири/квартир та житлового будинку/будинків, у тому числі їх часток), - на 180 кв. метрів.
Таке зменшення надається один раз за кожний базовий податковий (звітний) період (рік).
Сільські, селищні, міські ради та ради об’єднаних територіальних громад встановлюють пільги з податку, що сплачується на відповідній території.
Водночас, пільги з податку для фізичних осіб не застосовуються до об’єктів оподаткування, що використовуються їх власниками з метою одержання доходів (здаються в оренду, лізинг, позичку, використовуються у підприємницькій діяльності).
Отже, якщо фізична особа-власник об’єкта житлової нерухомості, зокрема, квартири, здає її в оренду, то пільга зі сплати податку на нерухомість до такого об’єкта нерухомості не застосовується.
Тобто, при обчисленні податку з декількох об’єктів житлової нерухомості, які перебувають у власності фізичної особи, до об’єкта оподаткування, що використовується з метою одержання доходів, пільги не застосовуються.
Порядок обчислення суми податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки визначений ст. 266 Податкового кодексу.
Відображення доходу підприємцем - платником єдиного податку
Доходом фізичної особи – підприємця - платника єдиного податку є дохід, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі.
До суми доходу платника єдиного податку включається вартість безоплатно отриманих протягом звітного періоду товарів (робіт, послуг).
Безоплатно отриманими вважаються товари (роботи, послуги), надані платнику єдиного податку згідно з письмовими договорами дарування та іншими письмовими договорами, укладеними згідно із законодавством, за якими не передбачено грошової або іншої компенсації вартості таких товарів (робіт, послуг) чи їх повернення, а також товари, передані платнику єдиного податку на відповідальне зберігання і використані таким платником єдиного податку.
До суми доходу платника єдиного податку третьої групи, який є платником ПДВ, за звітний період також включається сума кредиторської заборгованості, за якою минув строк позовної давності.
До доходу не включаються отримані такою фізичною особою пасивні доходи у вигляді процентів, дивідендів, роялті, страхові виплати і відшкодування, а також доходи, отримані від продажу рухомого та нерухомого майна, яке належить на праві власності фізичній особі та використовується в її господарській діяльності.
Датою отримання доходу платника єдиного податку є дата надходження коштів платнику єдиного податку у грошовій (готівковій або безготівковій) формі, дата підписання платником єдиного податку акта приймання-передачі безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг).
Для платника єдиного податку третьої групи, який є платником податку на додану вартість, датою отримання доходу є дата списання кредиторської заборгованості, за якою минув строк позовної давності.
Зазначена норма передбачена п. 292.1, п. 292.3, п. 292.6 ст. 292 Податкового кодексу.
Вартість проживання та проїзду фізичних осіб які не перебувають у трудових відносинах із платником податку, оподатковуються податком на доходи фізичних осіб
До загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включається дохід, отриманий платником податку як додаткове благо у вигляді вартості використання житла, інших об’єктів матеріального або нематеріального майна, що належать роботодавцю, наданих платнику податку в безоплатне користування, або компенсації вартості такого використання, крім випадків, коли таке надання зумовлено виконанням платником податку трудової функції відповідно до трудового договору (контракту) чи передбачено нормами колективного договору або відповідно до закону в установлених ними межах.
Додаткові блага – це кошти, матеріальні чи нематеріальні цінності, послуги, інші види доходу, що виплачуються (надаються) платнику податку податковим агентом, якщо такий дохід не є заробітною платою та не пов’язаний з виконанням обов’язків трудового найму або не є винагородою за цивільно-правовими договорами (угодами), укладеними з таким платником податку.
Отже, вартість проживання та проїзду фізичних осіб, які не перебувають у трудових відносинах із таким платником податку та не є членами керівних органів платника податку, що сплачується юридичною особою, яка не є їх роботодавцем, оподатковується такою юридичною особою податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18% та військовим збором за ставкою 1,5%.
Зазначена норма передбачена п.п. 14.1.47 ст. 14, п.п. 164.2.17 «а» ст. 164 Податкового кодексу.
Підприємці - платники єдиного податку не можуть здійснювати оптовий продаж паливно-мастильних матеріалів незалежно від об’єму тари
Не можуть бути платниками єдиного податку суб’єкти господарювання (фізичні особи - підприємці), які здійснюють, зокрема, виробництво, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів (крім роздрібного продажу паливно-мастильних матеріалів у тарі місткістю до 20 літрів та діяльності, пов’язаної з роздрібним продажем пива та столових вин).
Тобто, підприємці - платники єдиного податку мають право здійснювати виключно роздрібний продаж паливно-мастильних матеріалів у тарі місткістю до 20 літрів.
Здійснювати роздрібний продаж паливно-мастильних матеріалів у тарі місткістю 20 літрів та більше, а також оптовий продаж таких товарів незалежно від об’єму тари, підприємцям - платникам єдиного податку заборонено.
Зазначена норма передбачена пп. 291.5.1 ст. 295 Податкового кодексу.
Новоутворені сільськогосподарські товаровиробники можуть бути платниками єдиного податку 4-ї групи з наступного року
Сільськогосподарський товаровиробник – це юридична особа незалежно від організаційно-правової форми, яка займається виробництвом сільськогосподарської продукції та/або розведенням, вирощуванням та виловом риби у внутрішніх водоймах (озерах, ставках та водосховищах) та її переробкою на власних чи орендованих потужностях, у тому числі власновиробленої сировини на давальницьких умовах, та здійснює операції з її постачання.
Новоутворені сільськогосподарські товаровиробники можуть бути платниками єдиного податку четвертої групи з наступного року, якщо частка сільськогосподарського товаровиробництва, отримана за попередній податковий (звітний) рік, дорівнює або перевищує 75 відсотків.
Попередній податковий (звітний) рік для новоутворених сільськогосподарських товаровиробників - це період з дня державної реєстрації до 31 грудня того ж року.
Зазначена норма передбачена п.п. 14.1.235 ст. 14, п.п. 291.4.7 ст. 291, п. 294.2 ст. 294 Податкового кодексу.
ГУ ДФС у Запорізькій області інформує
Олексій Мужев: "Митні платежі від Запорізької області склали майже 3,3 мільярда"
За п'ять місяців 2018 року підприємства, які знаходяться в зоні діяльності Запорізької митниці, спрямували до бюджету 3 мільярди 271 мільйон гривень. Як підкреслив начальник Запорізької митниці ДФС Олексій Мужев, митні платежі зросли порівняно з минулорічними на 33 відсотки, додатково надійшло майже 810 мільйонів.
– У Запорізькій області суттєво збільшились й середньомісячні надходження – з 492 мільйонів у 2017 році – до 654 мільйонів – у поточному, тобто майже на 162 мільйони. Серед основних причин зростання – підвищення показників зовнішньоекономічної діяльності, у тому числі експортних операцій. За січень-травень зовнішньоторговельний обіг склав 1 мільярд 585 мільйонів доларів США. Це на 29 відсотків більше у порівнянні з аналогічним періодом минулого року, – зазначив Олексій Мужев.
Із загальної суми надходжень митних платежів з імпорту 78,6 відсотка забезпечили промислові підприємства регіону, 21,4 відсотка – суб'єкти невиробничих галузей. Зокрема, у розрізі товарних угрупувань 34 відсотки припадає на машини, устаткування та транспорт, 28 відсотків – паливно-енергетичні товари, 12 відсотків – метали та вироби з них, 10 відсотків – сільськогосподарські та продовольчі товари, по 7 відсотків – на продукцію хімічної промисловості та мінеральні продукти.
Крім того, 168,7 мільйона гривень направлено на розвиток автомобільних доріг загального користування Запорізької області за рахунок перевиконання митницею індикативних показників надходжень.
Місцеві бюджети Запорізької області отримають від сільгоспвиробників понад 44 мільйони гривень
У Запорізькій області у рамках заходу "Врожай" співробітники фіскальної служби спільно із органами місцевого самоврядування відпрацювали інформацію щодо осіб, які володіють земельними ділянками площею понад 2 гектара та вирощують на ній сільськогосподарську продукцію, доходи від продажу якої підлягають оподаткуванню.
За результатами проведеної роз'яснювальної роботи понад 34 тисячі запорізьких сільгоспвиробників добровільно відзвітували про отримані доходи. Це майже на триста одноосібників більше, ніж у 2017 році. Вони задекларували доходи на загальну суму більш ніж 243 мільйони гривень, що на 34,6 мільйона більше, ніж у аналогічному періоді 2017 року.
З прибутків від продажу агропродукції до місцевих бюджетів нараховано 44,2 мільйона гривень податку на доходи фізичних осіб. Порівняно з минулим роком зростання склало 17,2 відсотка або 6,5 мільйона.
У Мелітополі припинено виробництво та продаж через Інтернет алкогольного фальсифікату
Співробітники податкової міліції Головного управління ДФС у Запорізькій області під процесуальним керівництвом прокуратури Запорізької області ліквідували підпільний цех, в якому виготовлявся фальсифікований алкоголь під виглядом відомої марки.
У рамках проведення операції "Акциз-2018" та розслідування кримінального провадження за статтями 204, 199 КК України було встановлено, що місцевий житель м. Мелітополя організував підпільний цех, де незаконно виготовлялись алкогольні напої шляхом змішування спирту з водою. Отримана спиртовмісна суміш за допомогою обладнання розливалась у скляні пляшки з етикетками відомої торгової марки. У процесі "виробництва" використовувався спеціальний закупорювальний пристрій кустарного виробництва, сурогат закупорювався металевими ковпачками та обклеювався підробленими марками акцизного податку.
Реалізація фальсифікату здійснювалась на території Запорізької області через оголошення в мережі Інтернет.
За результатами санкціонованих обшуків, проведених за місцем виготовлення, зберігання та реалізації, а також в автомобілі, який використовувався для транспортування, з незаконного обігу вилучено одну тисячу літрів спирту, 1630 пляшок фальсифікованих алкогольних напоїв з етикетками відомої горілки, 518 підроблених акцизних марок, металеві ковпачки, порожні пляшки та етикетки з логотипом відомої горілки, а також обладнання для масового виготовлення фальсифікату (електричний двигун, фільтрувальна станція, промисловий фен, станок для закупорювання пляшок, пристрої для виготовлення та розливу фальсифікованих алкогольних напоїв).
Загальна вартість вилученого склала 650 тисяч гривень, з них товарів підакцизної групи – 500 тисяч гривень.
На даний час триває слідство.
У Запоріжжі представники влади та науковці обговорили питання митної політики
Сучасна митна політика: перспективи та економічні і правові аспекти – ці теми зібрали експертів, науковців та практиків за круглим столом, засідання якого відбулося сьогодні у Класичному приватному університеті.
Участь у науково-практичному заході взяли керівники Запорізької митниці ДФС та університету, представники фіскальної служби та інших організацій й відомств.
Говорячи про правові засади митної справи в Україні, начальник Запорізької митниці ДФС Олексій Мужев підкреслив, що завдяки останнім змінам у національному законодавстві суттєво зменшились адміністративні та економічні перешкоди для залучення іноземних інвестицій. Крім того, спостерігається позитивна динаміка зовнішньоторговельного обігу. У Запорізькому регіоні у поточному році обсяги торгівлі збільшилися майже на 30 відсотків.
Керівник митниці відзначив, що пріоритети роботи митних органів орієнтовані на сервіс, мінімізацію документообігу, прозорість та зручність митних процедур, запровадження новітніх інформаційних технологій за міжнародними стандартами.
Для забезпечення зовнішньоекономічної діяльності фахівці Запорізької митниці упродовж п'яти місяців 2018 року оформили понад 26 тисяч митних декларацій, що на 10 відсотків більше, ніж у 2017 році. Також на 10 відсотків скоротився середній час їх оформлення, який нині складає 74 хвилини. Про зручність і ефективність он-лайн взаємодії свідчить і той факт, що на сьогодні електронне митне декларування майже досягло стовідсоткової позначки, а за принципом "єдиного вікна" запорізькі підприємства здійснюють митне оформлення у 89 відсотках. Це втричі перевищує минулорічний показник.
Керівник митниці наголосив, що серед стратегічних завдань митниці є забезпечення розвитку інформаційних технологій та вдосконалення підходів до управління митними ризиками.
На засіданні учасники обговорили ряд інших актуальних питань, зокрема, проблеми та перспективи співпраці митниці та бізнесу, національні та міжнародні аспекти митного регулювання, системи управління митною справою в Україні, економічної безпеки держави, боротьби з контрабандою та порушенням митних правил.
Родинні традиції запорізької фіскальної служби
Дитячі посмішки, цікаві активності, веселий сміх, яскраво та креативно одягнені колеги – таким запам'ятається запорізьким податківцям чудовий літній день на природі. Вже стало доброю традицією на початку червня збирати велику родину фіскальної служби у мальовничому куточку острову Хортиця на День сімейного відпочинку.
Обласна профспілка ДФС організувала для працівників та їхніх рідних захопливу розважальну програму, запросивши своїх колег із Запоріжжя, Поліг, Вільнянська, Оріхова, Гуляйполя, Токмака, Бердянська у гості до казки. Податківці мають неабияку фантазію, тому старанно та креативно підійшли до питання дрес-коду і підготували оригінальні костюми. Тож хортицькі галявини заповнили маленькі та дорослі індіанці, гноми, принцеси, вовчики, лисички, єдинорожки, феї, посіпаки, мушкетери та інші казкові персонажі.
Нудьгувати не було часу, адже на кожному кроці на учасників заходу чекали різноманітні майстер-класи: можна було поліпити з глини на справжньому гончарному крузі, розмалювати тарілочку, розписати пряничну хатинку, поскладати паперові іграшки, прикрасити обличчя аквагримом, пограти в X-box та отримати іграшку з повітряної кульки. Шість збірних команд взяли участь у казковому забігу, виконуючи один за одним квестові завдання: поцілити з лука чи арбалета, пройти павутиною, провести кульку лабіринтом, перевтілитися у сумоїста чи побігати на лижах.
Найбільш активні учасники свята та власники найяскравіших костюмів отримали цікаві призи. Як зазначила у вітальній промові керівник фіскальної служби Запорізької області Юліана Козаченко: "Найцінніше надбання цього дня виміряти неможливо, адже це незабутні враження у колі рідних та друзів".
Запорізькі митники виявили понад двісті порушень митних правил
Співробітники Запорізької митниці за п'ять місяців 2018 року встановили понад двісті випадків недотримання митного законодавства. Про це повідомив начальник Запорізької митниці ДФС Олексій Мужев. Стосовно громадян та посадових осіб підприємств складені протоколи про порушення митних правил.
За результатами розгляду 125 справ накладені штрафи на суму 7 мільйонів гривень. Крім того, з початку року тимчасово вилучено предметів правопорушень загальною вартістю понад 2,9 мільйона.
Також у січні-травні поточного року судові органи винесли постанови про конфіскацію товарів на суму 630 тисяч.
Одним із механізмів протидії митним порушенням є автоматизована система управління ризиками, яка дає можливість здійснювати контроль товаропотоків у режимі реального часу. Лише у цьому році система визначила понад 6,1 тисячу декларацій з ознаками ризикованості на центральному рівні та 354 документи – на регіональному.
Від брендового одягу – до сільськогосподарської техніки: запорізькі митники запобігають порушенню прав власників торгових марок
Для захисту авторських і суміжних прав та попередження правопорушень у сфері інтелектуальної власності фахівці Запорізької митниці постійно контролюють товаропотік експортно-імпортних операцій. Зокрема, митники аналізують результати оформлення товарів на предмет недопущення потрапляння контрафакту.
Як повідомив начальник Запорізької митниці ДФС Олексій Мужев, за п'ять місяців поточного року співробітники митних органів 65 разів призупиняли митне оформлення поставок для підтвердження інтелектуальних прав. Після отримання листів від осіб, уповноважених представляти інтереси власників прав на знаки для товарів і послуг та промислових зразків, митні процедури були завершені.
Як зазначають фахівці митниці, найчастіше серед товарів, які потенційно можуть містити об'єкти права інтелектуальної власності знаходяться: одяг відомих світових брендів, сільськогосподарська техніка та запчастини, підшипники, електродвигуни і проводи, з'єднувачі та контактні елементи, полімерні матеріали, пластмаси та вироби з них, цифрова техніка, рукавички тощо.
За січень-травень запорізькі митники до митного реєстру об'єктів інтелектуальної власності додали інформацію щодо 200 нових предметів. З цим переліком можна ознайомитись на сайті фіскальної служби: http://sfs.gov.ua/dovidniki--reestri--perelik/pereliki-/100237.html.
"Єдине вікно" на митниці очами запорізьких медійників
Електронні сервіси, які прискорюють митні формальності, та повсякденна робота митників сфокусувалися в об'єктивах запорізьких журналістів. Для них була проведена екскурсія в одному з найбільших митних постів м. Запоріжжя.
З діяльністю митного органу познайомив журналістів начальник митного посту "Запоріжжя-центральний" Олександр Бєлінський.
Представники ЗМІ поспілкувалися з керівництвом та спеціалістами митниці, дізналися про роботу підрозділів, які здійснюють митне оформлення зовнішньоекономічних операцій, зокрема, постачання продукції, товарів для виробництва.
Особлива увага була зосереджена на електронних сервісах. Представники митниці підкреслили, що робота системи "єдиного вікна" дозволяє в он-лайн режимі здійснювати усі види державного контролю під час експортних та імпортних операцій.
Запорізькі товаровиробники, які постачають свою продукцію на міжнародні ринки, віддають перевагу зручному сервісу – у Запорізькій області сьогодні 89 відсотків митного оформлення відбувається із застосуванням принципу "єдиного вікна", що втричі перевищує показники минулого року.
Під час екскурсії журналісти також побували у митному терміналі, де побачили процес прибуття вантажів автотранспортом для подальших митних процедур та проходження екологічного, фітосанітарного контролю.