Про забезпечення роботи ЦОП у святкові та вихідні дні
З метою організації якісного виконання органами ДФС покладених завдань з обслуговування платників податків, запобігання виникненню можливих ризиків несвоєчасного та неякісного прийняття податкової звітності та надання адміністративних послуг, Пологівська ОДПІ ГУ ДФС у Запорізькій області повідомляє про режим роботи ЦОП у святкові та вихідні дні:
28 квітня, 5 травня 2018 року – робочий день відповідно до затверджених графіків ЦОП до 13 год 00 хв.;
30 квітня 2018 року – робочий день у режимі чергування до 17 год. 00 хв.;
8 травня 2018 року – відповідно до законодавства про працю робочий день скорочено на одну годину;
29 квітня, 1, 9 травня 2018 року – вихідні дні.
Об’єкт житлової нерухомості перебуває у власності неповнолітньої особи: як сплатити податок на нерухомість?
Пологівська ОДПІ доводить до відома платників, що згідно із ст.266 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VIзі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) податкове/ податкові повідомлення-рішення про сплату суми/сум податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (далі – податок на нерухомість), обчисленого відповідно до п.п.266.7.1 п.266.7 ст.267 ПКУ, та відповідні платіжні реквізити, зокрема, органів місцевого самоврядування за місцезнаходженням кожного з об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, надсилаються (вручаються) платнику податку на нерухомість – фізичній особі контролюючим органом за місцем його податкової адреси (місцем реєстрації) до 1 липня року, що настає за базовим податковим (звітним) періодом (роком).
Податкове зобов’язання за звітний рік з податку на нерухомість сплачується фізичними особами протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.
Неповнолітньою вважається дитина у віці від чотирнадцяти до вісімнадцяти років (ст.6 Сімейного кодексу України від 10.01.2002 №294-III зі змінами та доповненнями.
Відповідно до п.99.2 cт.99 ПКУ грошові зобов’язання неповнолітніх осіб виконуються їх батьками (усиновителями), опікунами (піклувальниками) до набуття неповнолітніми особами цивільної дієздатності в повному обсязі. Батьки (усиновителі) неповнолітніх і неповнолітні у разі невиконання грошових зобов’язань неповнолітніх несуть солідарну майнову відповідальність за погашення грошових зобов’язань та/або податкового боргу
Отже, обов’язок щодо сплати за неповнолітню особу податку на нерухомість виконують батьки (усиновителі), опікуни (піклувальники).
Пологівська ОДПІ про строки сплати єдиного податку
Доходи, отримані від здійснення підприємницької діяльності на спрощеній системі оподаткування, відображаються в податковій декларації платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця (далі – декларація), затвердженій наказом Мінфіну України від 19.06.2015 р. №578 «Про затвердження форм податкових декларацій платника єдиного податку» (далі – наказ №578), яка подається у строки відповідно до ст.296 Податкового кодексу України:
- для платників єдиного податку першої та другої груп у строки, встановлені для річного податкового періоду, тобто протягом 60 календарних днів, що настають за останнім днем звітного (податкового) року (за 2017 р. – 01.03.2018 р.);
- для платників єдиного податку третьої групи у строки, встановлені для квартального податкового періоду, тобто протягом 40 календарних днів, що настають за останнім днем звітного (податкового) кварталу (у 2018 р. – 9 лютого, 10 травня, 9 серпня, 9 листопада).
Платники першої та другої групи сплачують єдиний податок шляхом здійснення авансового внеску не пізніше 20 числа (включно) поточного місяця.
Такі платники можуть здійснити сплату єдиного податку авансовим внеском за весь податковий (звітний) період (квартал, рік), але не більш як до кінця поточного звітного року .
Платники єдиного податку третьої групи сплачують його протягом 10 календарних днів після граничного строку подання декларації за податковий (звітний) квартал (у 2018 р. – 19 лютого, 18 травня, 17 серпня, 19 листопада).
Які громадяни звільняються від сплати земельного податку?
Згідно з Податковим кодексом облік фізичних осіб - платників земельного податку і нарахування відповідних сум податку здійснюється фіскальними органами.
Повідомлення про нараховану суму земельного податку фіскальні органи надсилають фізичній особі до 1 липня.
А громадянин повинен сплатити податок протягом 60 днів із дня вручення такого повідомлення-рішення.
Податковим кодексом передбачені певні категорії громадян, які звільняються від сплати земельного податку.
Це наступні категорії:
- інваліди першої та другої груп,
- громадян, що виховують трьох і більше дітей віком до 18 років,
- пенсіонери (за віком),
- особи, на яких поширюється дія Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”,
- особи, постраждалі внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Такі громадяни можуть не платити податок на земельні ділянки за кожним видом використання у межах граничних норм.
Граничні норми за кожним видом використання земельної ділянки мають такі розміри:
- для будівництва та обслуговування житлового будинку та присадибної ділянки: у селах — до 0,25 гектара, у містах — до 0,10 гектара;
- для індивідуального дачного будівництва — до 0,10 гектара;
- для будівництва індивідуальних гаражів — до 0,01 гектара;
- для ведення садівництва — до 0,12 гектара.
При цьому, пільги за земельні паї, передані за рішенням відповідної ради, не передбачені.
Земельний податок за такі ділянки сплачується на загальних підставах в тому числі і пільговими категоріями.
Які особливості при користуванні пільгою по сплаті земельного податку для пенсіонерів?
Як зазначено вище від сплати земельного податку звільняються пенсіонери за віком.
Отже, фізичні особи, які вийшли на пенсію не за віком, наприклад за вислугу років, по інвалідності, у разі втрати годувальника тощо, пільгою скористатись не можуть.
Але після досягнення ними пенсійного віку, вони мають право на пільгу щодо сплати земельного податку за земельні ділянки, що належать їм на правах приватної власності (за винятком земельних паїв).
Чи передбачені зміни у сплаті земельного податку в цьому році?
Так, з 2018 року передбачені зміни що сплати земельного податку.
Якщо минулого року пільги для фізичних осіб поширювалися на одну земельну ділянку за кожним видом використання у межах граничних норм, то цьогоріч таке обмеження знято.
Як скористатись пільгою, якщо у власності є кілька земельних ділянок?
Якщо фізична особа має у власності декілька земельних ділянок одного виду, загальна площа яких перевищує граничні норми, то до 1 травня необхідно подати письмову заяву до фіскальної служби про самостійне обрання ділянок для застосування пільги.
Така заява у довільній формі подається до фіскальної служби за місцезнаходженням земельних ділянок.
Пільга починає застосовуватися до обраної земельної ділянки з базового звітного періоду, у якому подано таку заяву.
Тобто, якщо заява фізичною особою не подана - у поточному році оподаткуються усі земельні ділянки, які є у її власності.
Якщо така заява буде подана після 1 травня, то пільга почне застосовуватися до обраних земельних ділянок із наступного податкового року.
Які ще нововведення чекають на платників земельного податку?
Фізичній особі повідомлення про нараховану суму земельного податку фіскальні органи надсилають до 1 липня.
А громадянин повинен сплатити податок протягом 60 днів із дня вручення повідомлення-рішення.
За затримку сплати податку до 30 днів передбачений штраф у розмірі 10% від суми податкового боргу, більше як 30 днів - 20% від суми податкового боргу.
Крім того на суму податкового боргу нараховується пеня.
Цьогорічною новацією, передбаченою Податковим кодексом, є те, що коли повідомлення-рішення не надіслано у відповідні строки — фізичні особи звільняються від відповідальності за несвоєчасну сплату податкового зобов’язання.
Якщо фізична особа продає свій автомобіль, чи буде оподаткуватись дохід?
Оподаткування доходу від продажу фізичною особою певних об’єктів рухомого майна залежить від кількості разів їх реалізації протягом звітного року.
Так, за загальним правилом дохід фізичної особи від продажу об’єкта рухомого майна оподатковується податком на доходи фізичних осіб за ставкою 5% та військовим збором за ставкою 1,5%.
Але як виняток, якщо протягом року продається тільки один легковий автомобіль, або один мотоцикл чи один мопед, то отриманий дохід не оподатковується.
Зверніть увагу, що пільга стосується саме легкового автомобіля, а ось продаж вантажних автомобілів оподатковується за ставкою 5% незалежно від кількості разів їх реалізації.
Отже, якщо протягом року легковий автомобіль продається вдруге, то отриманий дохід вже буде оподаткування?
Так, дохід, отриманий фізичною особою від продажу протягом звітного року двох та більше легкових автомобілів, мотоциклів, чи мопедів, підлягає оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб за ставкою 5% та військовим збором за ставкою 1,5%.
Такий дохід визначається виходячи з ціни, зазначеної у договорі купівлі-продажу або міни, але не нижче середньоринкової вартості відповідного транспортного засобу або не нижче його оціночної вартості, визначеної згідно із законом (за вибором платника податку).
Порядок визначення середньоринкової вартості легкових автомобілів, мотоциклів, мопедів визначається Постановою Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2013 року № 403.
А Порядок оцінки транспортних засобів, визначено наказом Міністерства юстиції України, Фонду державного майна України від 24 листопада 2003 року № 142/5/2092.
Отже, дохід від другого або наступного продажу легкового автомобіля за вибором фізичної особи визначається виходячи з ціни, зазначеної у договорі купівлі-продажу, але не нижче середньоринкової вартості відповідного транспортного засобу або не нижче його оціночної вартості.
Як оподатковується податком на доходи фізичних осіб продаж квартири?
Дохід, отриманий фізичною особою від продажу не частіше одного разу протягом звітного року квартири, за умови її перебування у власності понад три роки, не оподатковується податком на доходи фізичних осіб.
Разом з тим, умова щодо перебування квартири у власності понад три роки не розповсюджується на майно, отримане у спадщину.
Тобто, дохід від продажу квартири не оподатковується, коли одночасно дотримані дві умови:
- це має бути продаж тільки однієї квартири за один календарний рік;
- квартира має перебувати у власності понад три роки, за винятком випадку, коли вона отримана у спадщину.
Якщо хоча б одна з цих умов не виконується, то отриманий дохід оподатковується.
Тобто, дохід, отриманий від продажу протягом звітного року квартири, яка перебуває у власності менше трьох років, оподатковується податком на доходи фізичних осіб за ставкою 5% та військовим збором за ставкою 1,5%.
У разі якщо протягом того ж звітного року цією особою продається уже друга квартира, то отриманий дохід також оподатковується за ставкою 5% та військовим збором за ставкою 1,5% незалежно від строку перебування квартири у власності.
Такий дохід визначається виходячи з ціни, зазначеної в договорі купівлі-продажу, але не нижче оціночної вартості.
Чи передбачені в цьому році зміни для продавців нерухомості?
Так передбачені.
З 2018 року для запобігання заниженню бази оподаткування, тобто оціночної вартості нерухомого майна під час продажу, передбачається створення єдиної бази даних звітів про оцінку об'єктів нерухомості. Це визначено Законом України від 07 грудня 2017 року № 2245.
Так, у разі продажу об'єкта нерухомості, розмір доходу визначається виходячи з ціни, зазначеної в договорі купівлі-продажу, але не нижче його оціночної вартості, розрахованої уповноваженим органом, та зареєстрованої в єдиній базі даних звітів про оцінку.
Така єдина база даних звітів забезпечує розміщення, створення, зберігання та оприлюднення інформації про об'єкт нерухомості та його вартість.
Звіт, не зареєстрований у єдиній базі даних, без присвоєного унікального номера, є недійсним.
Під час посвідчення правочинів, для яких законодавством передбачено отримання нотаріусом звіту про оцінку, нотаріус перевіряє реєстрацію такого звіту в єдиній базі даних звітів про оцінку та наявність присвоєного йому унікального номера.
Якщо звіт про оцінку не зареєстрований із присвоєнням йому унікального номера, операція купівлі-продажу нерухомості не відбувається, оскільки нотаріусом не здійснюється посвідчення договору.
Які правила оподаткування нецільової матеріальної допомоги у 2018 році?
Розмір нецільової матеріальної допомоги, яка не оподатковується податком на доходи фізичних осіб залежить від розміру місячного прожиткового мінімуму для працездатної особи на 1 січня звітного року.
Сума нецільової матеріальної допомоги, що надається юридичною особою фізичній особі у розмірі, який у 2018 році не перевищує 2470 грн., не включається до оподатковуваного доходу такої особи, тобто не оподатковується податком на доходи фізичних осіб і військовим збором.
А ось, перевищення допомоги над вказаним розміром (тобто суми, що перевищує 2470 грн) підлягає оподаткуванню за ставкою 18% та військовим збором за ставкою 1,5% .
Договір страхування життя, інший ніж довгостроковий: чи підлягає оподаткуванню ПДФО страхова виплата?
Пологівська ОДПІ нагадує, що відповідно до п. 162.1 ст. 162 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) платниками податку на доходи фізичних осіб (далі – ПДФО), зокрема, є:
- фізична особа – резидент, яка отримує доходи як із джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи;
- фізична особа – нерезидент, яка отримує доходи із джерела їх походження в Україні.
Згідно з пп. «а» пп. 165.1.27 п. 165.1 ст. 165 ПКУ до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника ПДФО не включається сума страхової виплати, страхового відшкодування або викупна сума, отримана платником ПДФО за договором страхування від страховика-резидента, іншого ніж довгострокове страхування життя (у тому числі страхування довічних пенсій) та недержавне пенсійне забезпечення під час страхування життя або здоров’я платника ПДФО у разі:
- дожиття застрахованої особи до дати чи події, передбаченої договором страхування життя, чи досягнення віку, передбаченого таким договором;
- викупна сума в частині, що не перевищує суму внесених страхових платежів за договором страхування життя, іншого, ніж довгострокове страхування життя;
- в разі страхового випадку – факт заподіяння шкоди застрахованій особі повинен бути належним чином підтверджений. Якщо застрахована особа помирає, сума страхової виплати, яка належить вигодонабувачам або спадкоємцям, оподатковується за правилами та ставками, встановленими для оподаткування спадщини (вигодонабувач прирівнюється до спадкоємця).
Чи може «спрощенець» третьої групи протягом поточного року обрати четверту групу платників єдиного податку?
Пологівська ОДПІ повідомляє, що відповідно до п.294.1 ст.294 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) податковим (звітним) періодом для платників єдиного податку четвертої групи є календарний рік.
Порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування платниками єдиного податку четвертої групи здійснюється відповідно до підпунктів 298.8.1 – 298.8.4 п.298.8 ст.298 ПКУ.
Сільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або для щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи подають до 20 лютого поточного року документи, перелік яких визначено у п.п.298.8.1 п.298.8 ст.298 ПКУ.
Порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування платниками єдиного податку третьої групи здійснюється відповідно до підпунктів 298.1.1 – 298.1.4 п.298.1 ст.298 ПКУ. Заява для обрання або переходу на спрощену систему оподаткування до контролюючого органу подається за місцем податкової адреси не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного календарного кварталу.
Крім цього, п.п.298.1.5 п.298.1 ст.298 ПКУ передбачено, що за умови дотримання платником єдиного податку вимог, встановлених ПКУ для обраної ним групи, такий платник може самостійно перейти на сплату єдиного податку, встановленого для інших груп платників єдиного податку, шляхом подання заяви до контролюючого органу не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного кварталу.
Враховуючи вищевикладене, платник єдиного податку третьої групи, який на початку поточного року у встановлений строк (до 20 лютого поточного року) не надав документи для обрання або переходу на спрощену систему оподаткування єдиного податку четвертої групи, не може протягом поточного року здійснити такий перехід.
Чи можливо зареєструвати акцизну накладну у Єдиному реєстрі акцизних накладних у святковий день?
Пологівська ОДПІ звертає увагу, що відповідно до п.231.5 ст.231 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) при реалізації пального особа, яка реалізує пальне, зобов’язана в установлені терміни скласти акцизну накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі акцизних накладних (далі – ЄРАН), така реєстрація вважається наданням акцизної накладної отримувачу пального. Акцизні накладні, які не надаються отримувачу пального, та акцизні накладні/розрахунки коригування (далі – АН/РК), складені за операціями з реалізації пального суб’єктам господарювання та фізичним особам, які не є платниками акцизного податку, також підлягають реєстрації в ЄРАН.
Реєстрація АН/РК в ЄРАН здійснюється не пізніше п’ятнадцяти календарних днів, наступних за датою їх складання (п.231.6 ст.231 ПКУ).
Згідно з п.2 Порядку ведення Єдиного реєстру акцизних накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2016 №114, для реєстрації в ЄРАН АН/РК надсилаються до ДФС в електронній формі відповідно до порядку подання податкових документів в електронному вигляді з дотриманням умови щодо реєстрації електронного цифрового підпису уповноваженої особи у порядку, визначеному законодавством. АН/РК надсилаються протягом операційного дня. Операційний день для реєстрації АН/РК в ЄРАН триває щодня з 8 до 19 години.
Чинним законодавством не передбачено обмежень щодо можливості реєстрації АН/РК в ЄРАН у вихідні та святкові дні. Отже, операційний день для реєстрації АН/РК в ЄРАН триває щодня з 8 до 19 години.
Тимчасова споруда у власності фізичної особи – підприємця: що із платою за землю?
Пологівська ОДПІ повідомляє, що відповідно до ст.206 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-III зі змінами та доповненнями використання землі в Україні є платним.
Підпунктом 14.1.147 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) визначено, що плата за землю – обов’язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно статей 269 та 270 ПКУ платниками земельного податку є, зокрема власники земельних ділянок та землекористувачі, а об’єктами оподаткування – земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру (п.286.1 ст.286 ПКУ).
Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (п.288.1 ст.288 ПКУ).
Абзацом першим частини другої ст.28 Закону України від 17.02.2011 №3038-VІ «Про регулювання містобудівної діяльності» зі змінами та доповненнями надано визначення тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності.
Відповідно до п.2.1 розділу ІІ Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244 (далі – Порядок), підставою для розміщення тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі – ТС) є паспорт прив’язки ТС.
Пунктом 2.6 розділу ІІ Порядку передбачено, що для оформлення паспорта прив’язки замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із заявою щодо оформлення паспорта прив’язки ТС, до якої наряду з іншими документами надає схему розміщення ТС, що затверджена додатком 1 Порядку.
Отже, фізична особа – підприємець повинна мати паспорт прив’язки ТС і така фізична особа повинна мати правовстановлюючі документи на земельну ділянку (свідоцтво про право власності або користування чи договір оренди земельної ділянки), відповідно до яких і розраховується плата за землю.
Пологівська ОДПІ про оподаткування доходів, отриманих за кордоном
Громадяни, які в 2017 році отримували іноземні доходи, відповідно до п.п.170.11.1 п.170.11 ст.170 Податкового кодексу України (далі - ПКУ), зобов’язані подати річну податкову декларацію про майновий стан і доходи. Сума такого доходу включається до річного оподатковуваного доходу платника та оподатковується податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18% і військовим збором за ставкою1,5%.
Відповідно до абзацу першого п.п.170.11.2 п.170.11 ст.170 ПКУ платник податку має право зменшити суму річного податкового зобов’язання на суму податків, сплачених за кордоном, за нормами міжнародних договорів, згоду на обов’язковість яких надано Верховною Радою України.
Платник податку має визначити суму такого зменшення за зазначеними підставами в річній податковій декларації. Але це можливо лише за умови отримання від уповноваженого державного органу країни, де було одержано дохід, довідку про суму сплаченого податку та збору, а також про базу та/або об’єкт оподаткування. Довідка має бути належним чином легалізована, якщо іншого не передбачено чинними міжнародними договорами України.
Громадяни, які оформлюються на роботу на умовах укладання договорів «аутстафінгу» та отримують іноземні доходи від фірм - нерезидентів, також зобов’язані самостійно подати декларацію та сплатити вищевказані податки в Україні.
Декларацію про майновий стан і доходи необхідно подати до територіального органу фіскальної служби за місцем своєї прописки до 1 травня 2018 року.
Безповоротна фінансова допомога фізичній особі: порядок оподаткування
Пологівська ОДПІ повідомляє, що сума безповоротної фінансової допомоги, надана фізичній особі, включається до складу оподатковуваного доходу як дохід у вигляді додаткового блага.
Оскільки надана безповоротна фінансова допомога не є результатом від здійснення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця, що проводиться у порядку та за правилами передбаченими законодавством для такої категорії осіб, то така сума допомоги оподатковується за нормами встановленими Податковим кодексом України для оподаткування доходів фізичних осіб як додаткове благо.
Податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок за ставкою, визначеною у ст. 167 ПКУ.
Таким чином, сума отриманої безповоротної фінансової допомоги включається до складу загального місячного оподатковуваного доходу платника податку – фізичної особи та оподатковується податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18% та військовим збором за ставкою 1,5 %.
Коли рішення про сплату транспортного податку можна скасувати
Відповідно до пп. 267.6.10. п. 267.6. статті 267 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) з транспортного податку податкові повідомлення-рішення можуть бути скасовані (відкликані) на підставі:
заяви платника податку, поданої до контролюючого органу за місцем своєї реєстрації для проведення звірки даних щодо:
- об’єктів оподаткування, що перебувають у власності платника податку;
- розміру ставки податку;
- нарахованої суми податку.
При виявленні розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником податку на підставі оригіналів відповідних документів (зокрема, документів, що підтверджують право власності на об’єкт оподаткування, перехід права власності на об’єкт оподаткування), контролюючий орган за місцем реєстрації платника податку проводить перерахунок суми транспортного податку і надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).
Якщо податкову накладну своєчасно не включено до податкового кредиту
У Пологівській ОДПІ роз’яснюють, якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму ПДВ на підставі отриманих податкових накладних / розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН, таке право зберігається за ним протягом 1095 календарних днів з дати складення податкової накладної / розрахунку коригування.
Якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 Податкового кодексу) платник податків самостійно виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним декларації, він зобов'язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої декларації за формою, встановленою на дату подання уточнюючого розрахунку.
Отже, якщо платник ПДВ у періоді виникнення права на податковий кредит помилково не включив до складу податкового кредиту суму ПДВ, зазначену у податковій накладній, то таку суму ПДВ він може включити:
- або до складу податкового кредиту будь-якого звітного періоду протягом 1095 календарних днів з дати складення податкової накладної/розрахунку коригування;
- або до складу податкового кредиту звітного періоду, в якому своєчасно зареєстровану податкову накладну було складено, шляхом подання за такий звітний період уточнюючого розрахунку (з урахуванням строків давності, передбачених ст. 102 ПКУ).
Зазначена норма передбачена п. 50.1 ст. 50, п. 198.6 ст. 198 ПКУ.
Набрали чинності зміни у порядку реєстрації платників ПДВ
Міністерством фінансів України наказом від 16.01.2018 року № 7 затверджено зміни до «Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість», затвердженого наказом МФУ від 14.11.2014 № 1130.
Так, змінами передбачено:
- якщо юридична особа, утворена в результаті перетворення, не подала до контролюючого органу протягом 10 робочих днів, що настають за датою завершення перетворення, заяви для реєстрації або перереєстрації у порядку, передбаченому цим Положенням, контролюючий орган після спливу цього строку приймає рішення про анулювання реєстрації юридичної особи, припиненої в результаті перетворення.
Отже, рішення про анулювання реєстрації платником ПДВ приймається лише після закінчення встановленого строку (10 робочих днів) у разі якщо новоутвореною юридичною особою не було подано заяви для реєстрації (у випадку коли датою її державної реєстрації є дата завершення перетворення) або перереєстрації (у випадку коли датою її державної реєстрації є дата державної реєстрації платником ПДВ юридичної особи, припиненої в результаті перетворення) платником ПДВ.
- розширено перелік посадових осіб контролюючого органу, яким надається право підписувати (затверджувати) рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ, і відповідно, підписувати рішення про скасування цих рішень.
Наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування (опублікований в «Офіційному віснику України» 16.03.2018 № 21).
Умови обов'язкової та добровільної реєстрації платником ПДВ
Під обов'язкову реєстрацію як платника ПДВ підпадає особа, у якої загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню, у тому числі з використанням локальної або глобальної комп'ютерної мережі, нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1 млн грн. (без урахування ПДВ).
До оподатковуваних операцій для цілей реєстрації особи як платника ПДВ належать операції, що підлягають оподаткуванню за основною ставкою ПДВ 20%, ставкою 7%, нульовою ставкою ПДВ та звільнені (умовно звільнені) від оподаткування ПДВ.
Для здійснення такої реєстрації особа не пізніше 10 числа календарного місяця, що настає за місяцем, в якому вперше досягнуто зазначений обсяг, повинна подати до фіскального органу за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) реєстраційну заяву платника ПДВ за формою N 1-ПДВ.
Отже, якщо особа здійснює операції з постачання товарів/послуг на митній території України, що підлягають оподаткуванню, загальний обсяг яких протягом останніх 12 календарних місяців перевищує 1 млн грн., то така особа повинна подати фіскального органу за своїм місцезнаходженням Заяву 1-ПДВ і зареєструватись як платник ПДВ в обов'язковому порядку.
Разом з тим, особа має право зареєструватись як платник ПДВ за своїм добровільним рішенням шляхом подання до контролюючого органу Заяви не пізніше ніж за 20 календарних днів до початку податкового періоду, з якого така особа вважатиметься платником ПДВ.
Подання річної декларації громадянами, які провадять незалежну професійну діяльність
Фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, подають податкову декларацію за результатами звітного року у строки, передбачені для платників податку на доходи фізичних осіб, тобто до 2 травня 2018 року. Остаточний розрахунок податку на доходи фізичних осіб за звітний податковий рік здійснюється платником самостійно згідно з даними, зазначеними в податковій декларації.
У податковій декларації про майновий стан і доходи такі платники відображають суму отриманого доходу за звітний рік, суму сплаченого протягом року податку, та визначають податкове зобов'язання з податку на доходи та військового збору.
Сума податку на доходи та військового збору, зазначена у податковій декларації за минулий 2017 рік, сплачується особами, які провадять незалежну професійну діяльність, до 1 серпня цього року.
Нагадаємо, що незалежна професійна діяльність визначена Податковим кодексом України (далі – ПКУ) як участь фізичної особи у науковій, літературній, артистичній, художній, освітній або викладацькій діяльності, діяльність лікарів, приватних нотаріусів, адвокатів, арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів), аудиторів, бухгалтерів, оцінщиків, інженерів чи архітекторів, особи, зайнятої релігійною (місіонерською) діяльністю, іншою подібною діяльністю за умови, що така особа не є працівником або фізичною особою - підприємцем та використовує найману працю не більш як чотирьох фізичних осіб. Порядок оподаткування доходів, отриманих фізичною особою, яка провадить незалежну професійну діяльність визначена статтею 178 ПКУ.
Право на добровільну сплату єдиного внеску
Непрацюючий пенсіонер хоче добровільно сплатити єдиний внесок з метою перерахунку пенсії. Чи можна укласти договір про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування?
Право на добровільну сплату єдиного внеску мають особи, які досягли 16-річного віку та не перебувають у трудових відносинах з роботодавцями, визначеними п.1 частини першої ст.4 Закону про ЄСВ, та не належать до платників єдиного внеску, визначених пунктами 4,5 та 51 частини першої цієї статті, у тому числі іноземці та особи без громадянства, які постійно проживають або працюють в Україні, громадяни України, які працюють або постійно проживають за межами України, якщо інше не встановлено міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України (абзац п’ятий частини першої ст.10 Закону про ЄСВ).
У зазначеному переліку осіб не передбачено обмежень, які б унеможливлювали укладення договору добровільної участі для непрацюючих пенсіонерів.
Отже, підстави для відмови в укладенні договору про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування для непрацюючих пенсіонерів відсутні.
Торгівля пивом – тільки через РРО
Згідно із статтею 1 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-BP «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 481) пиво – насичений діоксидом вуглецю пінистий алкогольний напій із вмістом спирту етилового від 0,5 відсотка об’ємних одиниць, отриманий під час бродіння охмеленого сусла пивними дріжджами, що відноситься до товарної групи УКТ ЗЕД за кодом 2203. Нагадаємо, що з 01.07.2015 пиво віднесено до алкогольних напоїв, що передбачає отримання відповідної ліцензії.
Суб'єктам господарювання для здійснення роздрібної торгівлі пивом (в т. ч. виключно пивом) необхідно отримати ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями з обов'язковим обладнанням місця торгівлі РРО. Отримання окремої ліцензії на роздрібну торгівлю пивом при наявності у суб'єкта господарювання ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями не передбачено.
Статтею 15 Закону № 481 визначено, що ліцензія на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями видається за заявою суб’єкта господарювання. У заяві повинно бути зазначено вид господарської діяльності, на провадження якого суб’єкт господарювання має намір одержати ліцензію (імпорт, експорт, оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями або тютюновими виробами). У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями додатково зазначаються, зокрема, адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в органах державної фіскальної служби.
Таким чином, суб’єктам господарювання для здійснення роздрібної торгівлі пивом (в т.ч. виключно пивом), необхідно отримати ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями з обов’язковим обладнанням місця торгівлі реєстраторами розрахункових операцій. Законом № 481 та іншими нормативними актами не передбачено отримання окремої ліцензії на роздрібну торгівлю пивом, у разі наявності у суб’єкта господарювання ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями.
Зауважуємо, згідно з ст. 3 Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», із змінами та доповненнями суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов’язані, зокрема проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій.
Таким чином, фізичні особи - підприємці - платники єдиного податку, які здійснюють роздрібну торгівлю пивом, при розрахунках повинні використовувати належним чином зареєстровані РРО з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій.
Представники фіскальної служби розповіли запорізьким підприємцям про новації у СМКОР
У Запоріжжі відбулося засідання регіональної ради підприємців, участь у якому взяли представники обласної влади, фіскальної служби, обласного союзу промисловців і підприємців "Потенціал" та суб'єкти господарювання.
Під час зустрічі начальник управління моніторингу доходів та обліково-звітних систем ГУ ДФС у Запорізькій області Дмитро Шаповалов докладно розповів про новації у системі моніторингу критеріїв оцінки ризиків (СМКОР).
Зокрема, він зазначив, що робота системи спрямована на унеможливлення створення та розповсюдження "схемного" податкового кредиту з ПДВ. З 1 січня її функціонування було призупинено для подальшого удосконалення, в оновленому вигляді вона запрацювала з 22 березня.
Дмитро Шаповалов наголосив, що СМКОР зупиняє реєстрацію лише тих накладних, де вбачаються потенційні порушення. Моніторинг накладних проходить у чотири етапи: відсікаючий, контроль наявності ознак ризиковості платника податків, моніторинг відповідності показникам, якими визначається позитивна податкова історія платника та перевірка ризиковості здійснення операцій.
Рух кожного електронного документу, податкову історію та інші відомості платник може дізнатися у приватній частині Електронного кабінету (https://cabinet.sfs.gov.ua/).
Якщо податкова накладна заблокована, рішення по ній приймає спеціальна комісія, яка створена на регіональному та центральному рівнях. Комісія при ДФС України переглядає висновки регіональних комісій лише по тих платниках, у яких обсяг операцій перевищує 30 мільйонів гривень.
Дмитро Шаповалов повідомив про терміни реєстрації зупинених податкових накладних та розрахунків коригування, а також про алгоритм дій платника у разі отримання рішення про відмову в реєстрації ПН/РК.
У ході засідання представники бізнесу та фіскальної служби разом розглянули найбільш актуальні аспекти функціонування системи.
У запорізькому аеропорту митний контроль пройшли майже 63 тисячі пасажирів
Щотижня через повітряні ворота м. Запоріжжя митний контроль проходять щонайменше 6300 громадян.
Усього за три місяці поточного року працівники митного поста "Запоріжжя-аеропорт" Запорізької митниці ДФС здійснили митне оформлення понад 650 міжнародних авіарейсів та 62915 пасажирів.
У структурі перельотів – регулярні авіарейси до Білорусії та Туреччини (у січні-березні – 422), туристичні авіасполучення до Єгипту та Ізраїлю (175), а також чартерні (30) та вантажні перевезення (24).
Через митний контроль пройшло понад 55 тонн вантажу, більшість з яких склали експортні поставки, оформлено близько сотні митних декларацій.
Також за цей період у пункті пропуску складено 11 протоколів про порушення митних правил, виявлено незаконне вивезення з України 8,7 тисячі пачок тютюнових виробів. Крім того, деякі пасажири намагалися перетнути митний кордон, без заповнення митних декларацій та дозвільних документів на медичні препарати, обмежені до перевезення, незаконно провезти раритетні поштові марки, музичний інструмент, холодну зброю тощо.
Нагадаємо, детальна інформація про митне оформлення, у тому числі, правила користування "червоним" та "зеленим" коридорами, розміщена на сайті фіскальної служби: http://sfs.gov.ua/baneryi/mitne-oformlennya.
Запорізькі митники в аеропорту виявили громадянина Туреччини, який намагався сховати на собі 60 упаковок лікарського препарату
Співробітники Запорізької митниці упередили незаконне ввезення ліків "кмітливим контрабандистом".
Вчора ввечері, 12 квітня, у запорізькому міжнародному аеропорту, під час оформлення пасажирів, що прилетіли зі Стамбулу, увагу митників привернув громадянин Туреччини, одяг якого був занадто теплим для весняної погоди – він був одягнений у пухову куртку та теплу кофту.
Пасажир для проходження митного контролю обрав спрощений порядок – "зелений коридор". Після перетину білої смуги йому було запропоновано надати речі для митного контролю, в результаті якого у внутрішніх карманах куртки з ознаками приховування знаходилось 60 упаковок лікарського препарату "Dysport". При цьому жодних дозвільних документів та медичних довідок пасажир не мав.
Згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 р. №458 знайдена кількість препарату перевищує дозволені обсяги ввезення громадянами на митну територію України.
Стосовно громадянина Туреччини складено протокол про порушення митних правил.
Зазначимо, цей дороговартісний препарат використовується в медицині для вирівнювання зморшок та інших лікувальних цілей. Його зберігання та транспортування вимагає дотримання жорсткого температурного режиму, який у даному випадку було порушено.
Запорізькі оперативники ДФС ліквідували незаконну торгівлю імпортними цигарками та елітним алкоголем
Співробітники податкової міліції фіскальної служби Запорізькій області встановили факт незаконної Інтернет-торгівлі підакцизними товарами, частина з яких доставлялася з приховуванням від митного контролю.
У рамках проведення операцій "Акциз-2018", "Рубіж-2018" та розслідування кримінального провадження за ч.3 ст.204 КК України оперативники ДФС встановили у Запоріжжі двох місцевих жителів, які здійснювали реалізацію цигарок, тютюну для кальянів та алкогольних напоїв за готівку, у тому числі, через мережу Інтернет.
Ділки не були зареєстровані в якості суб'єктів підприємницької діяльності та не мали відповідні ліцензії на право роздрібної торгівлі підакцизними товарами. Фігуранти продавали імпортні товари без марок акцизного податку України встановленого зразка. Частина з них надійшла на територію України поза митним контролем.
За результатами проведених заходів виявлено місця зберігання та реалізації підакцизної продукції та вилучено більше 28 тисяч пачок сигарет в асортименті, 247 пачок тютюну для кальянів та 267 літрів елітних алкогольних напоїв. Загальна вартість вилученого складає майже 1,3 мільйона гривень.
На даний час триває розслідування кримінального провадження.
Юліана Козаченко: "Податкові надходження з доходів запорізьких платників зросли на 309 мільйонів"
З початку року запорізькі платники забезпечили до бюджетів майже 1,5 мільярда гривень податку на доходи фізичних осіб. Про це повідомила в. о. начальника Головного управління ДФС у Запорізькій області Юліана Козаченко, яка зазначила, що сплачена сума на 309 мільйонів або на 27 відсотків перевищує минулорічну.
Зокрема, до місцевих бюджетів спрямовано 1,1 мільярда, це на 232 мільйони більше, ніж торік. До державного бюджету надійшло 367,5 мільйона, що на 77 мільйонів перевищує минулорічні показники.
Серед найбільших платників податку – підприємства з виробництва електроенергії, кольорових металів, добування залізних руд, роздрібної торгівлі продуктами, вантажного залізничного транспорту, а також установи та організації сфери охорони громадського порядку, безпеки, державного управління та освіти.
У надходженнях по територіях значні суми отримали бюджети обласного центру – майже 546 мільйонів, м. Енергодар, Кам’янсько-Дніпровського та Великобілозерського районів – 131 мільйон, Мелітопольщини та Приазов'я – 112 мільйонів, Бердянського та Приморського районів – 79,5 мільйона, Василівського та Михайлівського районів – 56 мільйонів, Пологівського, Більмацького та Розівського районів – понад 50 мільйонів, Вільнянського, Запорізького та Новомиколаївського районів – 49 мільйонів.
Підприємства Запорізької області сплатили майже 72 мільйони екоподатку
За три місяці 2018 року платники Запорізької області спрямували до бюджету майже 72 мільйони гривень екологічного податку. Як повідомила в. о. начальника Головного управління ДФС у Запорізькій області Юліана Козаченко, порівняно з аналогічним періодом минулого року надходження екологічних платежів зросли на 15,3 мільйона.
Зокрема, з початку року до спецфонду державного бюджету надійшло понад 32 мільйони, до місцевих скарбниць – більш ніж 39 мільйонів.
У поточному році податок за забруднення довкілля сплачують майже 2,8 тисячі підприємств регіону. Найбільші надходження забезпечили платники м. Енергодар – майже 58 мільйонів, Вільнянського, Запорізького та Новомиколаївського районів – 6,2 мільйона та м. Запоріжжя – 4,6 мільйона.
Нагадаємо, екологічний податок – загальнодержавний обов'язковий платіж, що справляється з фактичних обсягів викидів у атмосферне повітря, скидів у водні об'єкти забруднюючих речовин, розміщення відходів, у тому числі радіоактивних. Нарахування і сплату екоподатку регулює стаття 240 Податкового кодексу України.
Запорізькі податкові міліціонери ліквідували міжрегіональний конвертаційний центр з обігом 110 мільйонів гривень
Співробітники податкової міліції ГУ ДФС у Запорізькій області під процесуальним керівництвом прокуратури Запорізької області ліквідували міжрегіональний конвертаційний центр, який працював у Запорізькій та Дніпропетровській областях.
В рамках розслідування кримінального провадження за ч.2 ст. 205, ч.3 ст. 212 КК України було встановлено групу осіб, які надавали підприємствам реального сектору економіки послуги щодо мінімізації податків шляхом переводу безготівкових коштів у готівку, безпідставного формування податкового кредиту з ПДВ та подальшої легалізації грошових коштів.
Для прикриття незаконної діяльності зловмисники зареєстрували на підставних осіб 6 фіктивних компаній, на рахунки яких підприємства реального сектору економіки перераховували безготівкові кошти у вигляді оплати за товарно-матеріальні цінності (роботи, послуги). У подальшому кошти переводились у готівку за допомогою чекових книжок та повертались «замовникам» за винагороду у розмірі близько 12-14%.
Обіг конвертаційного центру протягом 2015-2018 років оцінюється у 110 млн. грн.
За результатами 15 обшуків, проведених на підставі ухвал суду у офісному приміщенні конвертаційного центру, за адресами реєстрації підконтрольних підприємств, у місцях проживання фігурантів та їх автомобілях, було вилучено 11 печаток підконтрольних підприємств, чорнові документи, бухгалтерські документи, банківські картки, чекові книжки та комп’ютерну техніку.
Крім того, накладено арешт на грошові кошти на банківських рахунках підконтрольних компаній на суму близько 1,3 млн. грн. та на ліміт з ПДВ на загальну суму 240 тис. грн.
Тривають слідчі дії.
З початку року це вже другий ліквідований у Запорізькій області міжрегіональний конвертаційний центр.
Загальний обіг "проконвертованих" цими центрами коштів становить близько 310 млн. грн., а сума збитків оцінюється у 51 млн. гривень.
На Запоріжжі втричі зросла кількість митних оформлень за принципом "єдиного вікна"
За три місяці поточного року 90 відсотків митних декларацій оформлюється за допомогою "єдиного вікна", що втричі перевищує минулорічні дані.
Як відзначають фахівці Запорізької митниці ДФС, цей показник досягнуто завдяки тісній взаємодії з декларантами та контролюючими державними органами, які задіяні в інформаційному обміні. Зокрема, організовано цілодобовий графік роботи митного поста "Запоріжсталь", в зоні діяльності якого розташовані гірничо-металургійні підприємства з безперервним виробництвом.
Нагадаємо, з лютого 2018 року в усіх пунктах митного оформлення запрацював оновлений порядок інформаційного обміну за принципом "єдиного вікна", яким спрощено умови подання документів для отримання відповідних видів контролю експортних та імпортних операцій.
Усього за перший квартал запорізькі митники оформили понад 15 тисяч митних декларацій, 99 відсотків з яких – в електронному вигляді. Он-лайн взаємодія з митними органами сприяє прискоренню митного оформлення товарів – на сьогодні середній час складає 67 хвилин, що на 12 відсотків менше, ніж у відповідному періоді минулого року. Зокрема, за імпортними операціями час процедур скоротився майже на 30 відсотків.